Deleuze’i ja hiina filosoofiapärimuse vahel on ajast ja
kultuurist tingituna muidugi olulisi erinevusi või isegi ühitamatusi, mida
tuleb arvesse võtta, aga üleüldiselt öeldes – kas mõttekas ühendus ja tõlkimine
ei käigi mitte ühitamatute vahel? Ühitamatu ühitamine on individutatsiooni
printsiip Deleuze’i järgi: kui erinevad erinevused tuuakse kokku, paardatakse,
tekitamani siseresonantsi (tekitamani resonantsi, mis loob „sisemuse“ ja
indiviidi; tekitamani sisemuse, mis resoneerub). Ja pealegi ei tundu Deleuze ja
hiina pärimus nagu siga ja lennuk, vaid nende vahel saab tuua olulisi
afiinsusi.
Esiteks kättetoomis ja taasväestuse skeem. Deleuze’i järgi
geneesi lähtekohaks on väesolu oma diferentsiaalsete suhete ja singulaarsete
punktidega, mis mähitakse mingisse individuatsioonivälja, kus volditakse lahti
aegruumseid dünamisme, intensiivsusi, mis läbi järjestikuste
sümmeetriamurdmiste arendatakse käesolevaks olendiks või olukorraks. See haakub
hästi hiina peavoolu geneesikirjeldustega läbi ajaloo (Laozist kuni Tan
Sitong’i, Jin Yuelin’i jt-ni): segadik vähehaaval harutatakse lahti, kuni
tekivad vormid, olendid, asjad, asjaolud.
Ja ka vastupidises suunas, käesolust väesollu. Hiina
mõningate tekstide järgi tähendab surm ja häving naasmist sulanduvasse ning ka
Deleuze’i järgi on lisaks ekstensiivsele surmale, mis tähendab erinevuste
laialilagunemist, ka surma teine külg, mis tähendab just intensiivsuste
vabanemist mina-ma alt. Sama enesepraktikate kohta. Hiina peavoolu mõtlemises
tuleb hoiduda kuju tarretamisest ja püüelda selle poole, et see püsiks,
vastupidi, paindlikuna, „vedelana“ – nii „kehas“ kui „vaimus“ – sest just nii
suudab isend võsta uusi määranguid, kätte tuua teistmoodi, olla olukorras
adekvaatne. Deleuze’i vastu-käesolustamine, vastu-efektuatsioon ja organiteta
keha loomine vähemasti osalt näivad osutavat samas suunas, liikumisena
intensiivsusse, kus isend ei ole üleni kvaliteetide („ma“) ja kvantiteetide
(kõrvutuvad kehavaimu osad) küljes kinni, vaid liigub just nimelt selle
intensiivse pinnaseni, mille peale nood on haagitud või poogitud.
Niimoodi võiks provisoorselt tuua kohakuti mõningaid
mõisteid. Esiteks hingust (qi 氣) võiks seostada intensiivsuste-sfääriga.
Mõlemad kujutavad endast kättejõudmise sula-olekut, faasi, mis eelneb vormide
väljahangumisele või püsib nende all. Selles osas saaks hiina elutoitmine (yangsheng 養生),
keha või meele kultieerimine (xiushen 修身, xiuxin 修心) avada Deleuze’i
filosoofiale uusi rakendusalasid. Deleuze pidi tooma mõneti meeleheitlikke
näiteid: hullumeelne, skiso, narkar – aga intensiivsusteni saab küündida ehk
palju rahulikumalt ja realistlikumalt, olgu selleks qigong,
kalligraafia, maalimine, luuletamine, mõtlustamine või miski muu
hinguseedendamise viis.
Edasi, mõistel „kulg“ dao 道 on muidugi eri autoritel eri aegadel
üksjagu erinev tähendus, aga laias laastus võiks seda võtta Deleuze’i kolmanda
ajasünteesi tähenduses: kulg kui puhas Erinevus ja riides Kordus, Erinevuse
kordumine ja Korduse erinemine, tsesuur, aja puhas vorm, igavene taastulek,
süvik, lõhe – millest kõik väesolevad eristused laiali laotuvad.
Vägi de 德 võiks viidata väesolevale tasandile,
diferentsiaalsetele suhetele ja singulaarsetele punktidele. Hiinlased muidugi
ei rääkinud sellistes kaasaegsetes matemaatikaterminites, vaid nad kasutasid
sõnu „imepisike“ (wei 微, ji 幾) jms. Song-filosoofia terminites oleks see
„soonestik“ – asjade väesolev liigendus.
Meelel xin 心 on palju erinevaid tähendusi, aga üks neist võiks
olla individuatsiooniväli. See „juurmeel“ (benxin 本心) või „heameel“ (liangxin 良心)
on miski, mis erineb persoonidele, ma-mina käesolevatele struktuuridele,
„heale“ ja „halvale“. Meele juur on muidugi tossamas põhjatuses, kulus,
kirgashämaras. Ja nagu Deleuze'i leibnizlik indiviid mähib endasse kõiki teisi,
samamoodi on ka hiina süvameeles mähitud kõik asjad (Mengzi Song-aja
kulgemisõpetlaste tõlgenduses: "kõik asjad on minus olemas", wanwu
beiyu wo 萬物備於我).
Hingus oleks intensiivsused, aegruumsed dünamismid, nagu
ütlesime.
Kuju xing 形või asi wu 物 oleks käesolevad olendid ja olukorrad, asjade seisud.
Muidugi pole asi nüüd selles, et ehitada selline
korrelatsioonistik ja öelda: näe, see on see! see vastab sellele! Nagu me
ütlesime, on tegemist ühitamatute asjadega. Aga meile tundub, et nad
viljastavad teineteist, intensiivistavad, sulatavad üles vastastikuseid klompe
ja enesestmõistetavusi. Meie kõrvus tekib igatahes resonants, võimendus, vunk.
Nessun commento:
Posta un commento