虛靈自是心之本體,非我所能虛也。耳目之視聽,所以視聽者即其心也,豈有形象。然有耳目以視聽之,則猶有形象也。若心之虛靈,何嘗有物!人傑 |
朱子《性理二》 《性情心意等名義》
Tühi vaim on hinge algkehand; ma ei saa seda ise tühjaks teha. Kui kõrvad kuulevad ja silmad näevad, siis meel on see, mille abil nad kuulevad ja näevad. Kuidas saaks temas olla kujusid ja kujutisi? Kui on kõrvad ja silmad, millega kuuldakse ja nähakse, alles siis on kujud ja kujutised. Kas saaks olla teist sellist asja nagu tühja vaimuga meel!
性雖虛,都是實理。心雖是一物,卻虛,故能包含萬理。這箇要人自體察始得。學蒙。 方子錄云:「性本是無,卻是實理。心似乎有影象,然其體卻虛。」 |
„Kuigi loomus on tühi, on ta üleni tõeline soonestik. Kuigi meel
on üks asi, on ta tühi, ja seepärast saab ta hõlmata kõiki soonestikke. Inimene
peab seda ise uurima, ja siis ta hakkab sellest aru saama.
Fang Zilu kommenteeris: „Loomus on algselt eimiski, aga ometi on ta tõeline soonestik. Meeles näivad olevat varjud ja kujutised, aga tema kehand on tühi.“
問:「人當無事時,其中虛明不昧,此是氣自然動處,便是性。」曰:「虛明不昧,便是心;此理具足於中,無少欠闕,便是性;感物而動,便是情。
Küsiti: „[Kui ma väidaksin niimoodi, et] kui inimene on tegevusetult ning ta on seest tühjalt kirgas ja varjuta, siis see on hinguse loomuliku liikumise koht – see ongi loomus, [siis kuidas sulle selline väide tundub?]“ [Zhu Xi] vastas: „Tühjalt kirgas ja varjuta – see on meel. Milles on soonestikud ning mis on paras ja puuduseta – see on loomus. Mis hakkab asjadele vastusena liikuma – need on tunded.
「虛心順理」,學者當守此四字
《學二》《總論為學之方》
„Tühi meel järgib soonestikke“. Õpetlane peab need neli sõna endale pealuu sisse taguma.
見,不可謂之虛見。見無虛實,行有虛實。見只是見,見了後卻有行,有不行。若不見後,只要硬做,便所成者窄狹。
《學三》 《論知行》
Nägemist ei saa nimetada valeks. Nägemises ei ole õiget ja valet, vaid ainult käitumises. Nägemine on lihtsalt nägemine. Aga pärast nägemist on tegemine või mittetegemine. Aga kui pärast mittenägemist kindlameelselt teoks teha, siis teostatu on kitsas ja niru.
虛心觀理
Ibid.
Tühi meel vaatleb soonestikke.
或問:「而今看道理不出,只是心不虛靜否?」曰:「也是不曾去看。會看底,就看處自虛靜,這箇互相發。」
ibid
Keegi küsis: „Kui ma praegu vaatan soonestikku, aga sellest ei tule välja, siis kas see tuleb sellest, et meel pole tühi ja vagur?“ [Zhu Xi] vastas: „Siis sa polegi üldse vaadanud. Kui osata vaadata, siis vaatamise koht ongi tühjuses ja vaikuses. Need kaks on omavahel seotud.“
Nessun commento:
Posta un commento