Jin Yuelin. “Kulgemiskäsitlus”
(1940)
金岳霖《論道》
[Tekst on esitatud
propositsioonide ja nende seletustena. Tõlkisin ära propositsioonid. Ma pole
kogu seletusteosa läbi lugenud ja küllap on midagi läinud ka valesti. Pesuehtne
mustand, muidugi.]
1. Kulg, vorm-võime (道,式-能)
1.1. Kulg on vorm, võime (道是式-能)
1.2. Kulgemisel on olemasolu, mida
kutsutakse vormiks ja võimeks (道有“有”,曰式曰能)
1.3. On olemas võime (有能)
1.4. On olemas võimalikkus (有可能)
1.5. On olemas vorm. Vorm on
võimalikkus, mis distributiivselt sisaldab kõiki võimalikkusi (有式,而式是析取地無所不包的可能)
1.6. Kulgemises pole eimiskit (道無“無”).
1.7. Pole võimeta vormi ega vormita
võimet (無無能的式,無無式的能)
1.8. Võimes pole tekkimist-hävimist,
uut-vana, lisandumist-kahanemist (能無生滅無新舊,無加減)
1.9. Vormis pole tekkimist-hävimist,
uut-vana, lisandumist-kahanemist (式無生滅無新舊,無加減)
1.10. Vormi ja võimet ei saa nimetada
eksisteerivaks (式或能無所謂存在)
1.11. Vormil ja võimel pole lõppu ega
algust (式或能無終始)
1.12. Vormi ega võimet ei saa nimetada
üht varasemaks, teist hilisemaks (式與能無所謂孰先孰後)
1.13. Vorm pole kahene (式無二)
1.14. Võime pole ühetine (能不一)
1.15. Vormil pole sisemust ega välisust
(式無內外)
1.17. Vorm on alati liikumatu/vagur,
võime alati liigub (式常靜,能常動)
1.18. Vorm on kõva, võime pehme; vorm
on yang, võime on yin; vorm on patentne, võime on latentne (式剛而能柔,式陽而能陰,式顯而能晦)
1.19. Kulg pole vorm (道非式)
1.20. Kulg pole võime (道非能)
1.21. Kulul pole tekkimist-hävimist,
uut-vana, kasvamist-kahanemist, lõppu-algust ja tema kohta ei saa öelda, et ta
eksisteeriks (道無生滅,無新舊,無加減,無終始,無所謂存在)
1.22. Kulg pole kahene ja tal pole ka
seesmust-välisust (道無二,亦無內外)
1.23. Kulul pole liikumist-paigalseisu,
kõvadust-pehmust, yin-yangi, patentsust-latentsust (道無動靜,無剛柔,無陰陽,無顯晦)
1.24. Kulg ei välju ega sisene (道無出入)
1.25. Võime väljudes teeb kulgu ja
sisenedes teeb kulgu (能出為道,入為道)
1.26. Kõik, millel on vorm ja mis
lähtub võimest, teeb kulgu (居式由能莫不為道)
2. Võimalikkuse teostumine (可能底現實)
2.1. Võimalikkuse teostumine ongi
võimalikkuse võime (可能之現實即可能之有能).
2.2. On võimalikkust, mis ei saa mitte
teostuda (有不可以不現實的可能).
2.3. Teostumine on võimalikkuse
teostumine (現實是一現實的可能)
2.4. Ei ole teostumatuid võimalikkusi
(無不可以現實的可能).
2.5. On alatasa teostuvaid võimalikkusi
(有老是現實的可能)
2.6. On alatasa mitte teostuvaid
võimalikkusi (有老不現實的可能)
2.7. Veel mitteteostunud võimalikkus
on võimalikkus (未現實的可能是可能)
2.8. Peale vormi on teostunud
võimalikkusi (除式外有現實的可能)
2.9. On mitteteostunud võimalikkusi (有未現實的可能)
2.10. Ükski teostunud võimalikkus pole
alatasa mitteteostuv (所有現實的可能不都老是現實的)
2.11. Mitte kõik mitteteostunud
võimalikkused pole alatasa mitteteostuvad (所有未現實的可能不都老是不現實的)
2.12. On vaheldumisi teostuvaid
võimalikkusi (有輪轉現實的可能)
2.13. Muundumine on teostunud
võimalikkus (變是一現實的可能)
2.14. Mittemuundumine on teostunud
võimalikkus (不變是一現實的可能)
2.15. Teostunud
võimalikkuse teostumine ei käi enne mitteteostunud võimalikkuse teostumist;
mitteteostunud võimalikkuse teostumine ei tule pärast teostunud võimalikkuse
teostumist (現實的可能底現實先於未現實的可能底現實,而未現實的可能底現實後於現實的可能底現實)
2.16. Vahelduvalt [sattumuslikult]
teostuvates võimalikkustes on järgnevus
2.17. Järgnevus on
teostuv võimalikkus.
2.18. Alatasa mitteteostuva võimalikkuse teostumisel
on kas algus või lõpp.
2.19. Lõpp ja
algus on mõlemad teostuv võimalikkus.
2.20. Teostuva
võimalikkuse lõpul ja algusel on järgnevus.
2.21. Teostuva
võimalikkuse lõpu ja alguse järgnevusel on järjekord.
2.22. Aeg on
teostuv võimalikkus.
2.23. Samaaegne
teostumine on üks teostuv võimalikkus.
2.24. Teostuv
võimalikkus tähendab samaaegselt võimalikkuse tühjenemist.
2.25. Võimalikkuse
teostumisel on sellega seotud teostuvaid võimalikkusi.
2.26. Võimalikkuse
teostumisel on sellega seotud mitteteostuvaid võimalikkusi.
2.27. Alatasa
teostuv võimalikkus hõlmab võimalikkusi, mis ei teostu alatasa, kuid siiski
teostuvad; võimalikkused, mis pole alatasa teostunud, aga mis teostuvad, on
hõlmatud alatasa teostuvasse võimalikkusse.
2.28. Kui
esimesena teostunud võimalikkus sisaldab võimalikkust, mis teostub teisena ning
teisena teostunud võimalikkus sisaldub esimensena teostunud võimalikkuses, siis
esimesena teostunud võimalikkus on suurem kui teisena teostunu ning teisena
teostunud võimalikkus on väiksem kui esimesena teostunu.[2]
Vastavalt on suur ja väike teostumise võimalikkused.
2.29. Kui kaks
teostunud võimalikkust sisaldavad teineteist, siis on nad võrdsed. Võrdsus on
teostumise võimalikkus.
2.30. Algselt
nõndaolev maailm (本然世界) on alatasa
teostuv "teostumine".
3.
Teostumise individueerumine (現實底個體化)
3.1.
Kooskäivad teostumised pole välistuslikud (現實並行不悖)
3.2.
Kooskäivad teostumised pole raiskavad [on ökonoomsed] (現實並行不費)
3.3.
Teostumise konkretiseerumine tähendab seda, et
mitmetel võimalikkustel on
üks ja seesama võime.
3.4.
Teostumiste
konkretiseerumine teeb nii, et teostumised käivad koos ega välista üksteist.
3.5.
Konkreetsus
on teostunud võimalikkus (具體是一現實的可能).
3.6.
Teostumise
individueerumine on konkreetsuse lahknemine,
rohkenemine (分解化,多數化)
3.7.
Teostumise
individueerumine teeb nii, et teostumised käivad koos ega raiska [et
kooskäivad teostumised pole ebaökonoomsed].
3.8.
Individueerumine
on teostunud võimalikkus.
3.9.
Universaal on individueerumise
võimalikkus; partikulaar on
individueerumise võimalikkuse iga indiviid.
3.10. Eritletult
indiviidil avalduvad universaalid on teostuvad loomutunnused (分別地表現於個體的共相是現實的性質)
3.11. Ühendatult rohkem
kui ühel indiviidil avalduvad universaalid on teostuvad suhted (聯合地表現於一個以上的個體的共相是現實的關係)
3.12. Iga
indiviidi ajalugu on võimalik tänu selles indiviidis toimuvale vahelduvale ja
jätkuvale teostumisele.
3.13. Algselt
nõndaolevas maailmas ei ole muutumatuid indiviide (本然世界無不變的個體).
3.14. Iga
indiviidi kõik ajalised seosed on universaalid.
3.15. Kui ühes
ajas t on esimese indiviidi võime
teise indiviidi võime ja teise indiviidi võime ühes osas ei ole esimese
indiviidi võime, siis esimene indiviid sisaldub teises ja teine indiviid
sisaldab esimest.
3.16. Kui esimene
indiviid suudab sisaldada teist indiviidi, siis esimese indiviidi sisaldavus on
teise omast suurem.
3.17. Algse
nõndaoleva maailma sisaldavus mingil ajal on selle aja ruum.
3.18. Üheski
lõplikus ajaühikus pole ükski indiviid nii väike, et tal poleks seesmust ega
nii suur, et tal poleks välisust.
3.19. Iga
indiviidi kõik ruumilised suhted on universaalid.
3.20. Iga
indiviidi kõik pinnasuhted (面積上的關係) on universaalid.
3.21. Kõigil sisaldavuse
ja pinnalaotuse suurustel on kord (容量於面積底大小都有秩序)
3.22. Realiseerunud
võimalikkusega indiviidi loomuse põhjani
ammutamine (盡性) tähendab, et need indiviidid on jõudnud selle teostunud
võimalikkuse kuluni.
3.23. Kõik indiviidid
mõjutavad üksteist. Loomutunnuste (性質) põhjal rääkides võstab
iga indiviid osa [sama] indiviidi mõjust. Seoste (關係) põhjal
rääkides võstab iga indiviid mistahes [teiste] indiviidide mõju.
3.24. Iga indiviid
peegeldab kogu algset nõndaolevat maailma.
3.25. Universaalide
seosed peituvad (潛寓) indiviidiilmas.
4.
Universaalide vahekorrad (共相底關聯)
4.2.
Võimalikkuse vahekordades on paratamatuid vahekordi;
paratamatud vahekorrad aga on loogika.
4.3.
Paratamatute vahel on paratamatud vahekorrad, ja nende
vahekordade kohta on mitmesuguseid loogilisi kordi (秩序).
4.4.
Loogika kord on lineaarne (直線式).
4.5.
Loogika korral ei ole kindlat alguskohta ja tal on
erinevaid suundi.
4.6.
Loogika kord ei saa võtta suvalist elementi alguskohaks ega
liikuda suvalises suunas.
4.7.
Loogika kord saab küll olla sõltumatu universaalsetest
vahekordadest, aga ta ei saa olla sõltumatu võimalikkuste vahekordadest.
4.8.
Universaalide vahekordades
on võimalikkuse vahekordi.
4.9.
Universaalide vahekordades on teostunud vahekordi.
4.10. Universaalide
teostunud vahekorrad avalduvad indiviidides.
4.11. Indiviidides
avalduvatel universaalidel on erinevaid aspekte
(方面).
4.12. Aspektilt
erinevad universaalidel on igaühel eraldi omaenda vahekorrad (本身底關聯)
4.13. Mistahes
aspekti vahekord ei saa olla sõltumatu teistest universaali vahekordadest.
4.14. Mistahes
aspekti vahekordadel on loogilised korrad.
4.15. Iga aspekti
kord on lineaarne kord.
4.16. Mistahes
aspekti korral pole kindlaksmääratud alguskohta ja tal on erinevaid suundi.
4.17. Mistahes
aspekti kord ei saa võtta alguskohaks suvalist võimalikkust või universaali, ta
ei saa võtta suvalist järjekorda oma suunaks.
4.18. Ühe ja teise
universaali vahekord ei piirdu ühe aspektiga.
4.19. Edasiliikmisprosessis
ei saa ühtki universaali pidada põhiliseks (根本) ega
mittepõhiliseks.
4.20. Universaalide
vahekordades on tasandeid ja järke (層次).
4.21. Universaalide
vahekordades on sisemise ja välise eristus.
4.22. Universaalide
(共相) ühisusel (共) on järke (等級).
4.23. Vastandudes
mistahes ajale, pole universaalide võimalikkuste vahekordade kategooriatel
teostumisvahekordi, universaalide teostumise vahekorrad ilmutavad veel mitte
teostunud vahekordi (相對於任何時間,共相底可能的關聯範疇未現實的關聯,共相底現實的關聯現示未現實的關聯).
4.24. Universaalide
vahekordadel on maksimaalselt sobiv ja mittemuutuv kord.
5.
Aegruum ja partikulaarid
5.1.
Teostuv aegruum on individualiseerumise aegruum.
5.2.
Individualiseeruva aegruumi korras on indiviidid
suhtesolijaiks (以個體為關係者).
5.3.
Individueerumise aegruumis saab iga ajavahemikku
järk-järgult kahandada. Ajapind on
sellise järk-järgulise kahandamisprotsessi viimane piir. (在個體化的時-空中,任何時間可以漸次小,時面是這漸次縮小程序底極限)
5.4.
Individueerumise aegruumis saab iga ruumivahemikku
järk-järgult kahandada. Ruumijoon on
sellise järk-järgulise kahandamisprotsessi viimane piir. (在個體化的時-空中,任何空間可以漸次小,空線是這漸次縮小程序底極限)
5.5.
Ajapind on ilma ajalise kuhjumiseta ruumitervik. Ajas on
lõputul hulgal ajapindu.
5.6.
Ruumijoon on ilma ruumilise kuhjumiseta ajatervik. Ruumis
on lõputul hulgal ruumijooni.
5.7.
Mistahes ajapinnal on ruumijoonega ainult üks lõikumispunkt
(一交叉點), mistahes ruumijoonel on ajapinnaga ainult üks
lõikumispunkt. See lõikumispunkt on aja-
ja ruumipunkt.
5.8.
Mistahes ajapinnal ja ruumijoonel on ühtmoodi lõputul
hulgal aja- ja ruumipunkte.
5.9.
Kui võtta mingi ajavahemik lähtekohaks (單位), siis sellest eespoolne on selle lähtekoha minevik ja sellest tagapoolne
on selle lähtekoha tulevik. Kui võtta mingi ruumivahemik lähtekohaks, siis
sellest väljaspoolne on ruum, milles see lähtekoht asub (jū 居), ja selle lähtekoha seespoolne on selle lähtekoha poolt haaratu (jù 據).
5.10. Iga ajapind
haarab, aga ei asu, möödub ega pöördu tagasi. Iga ruumijoon asub ega haara, ei
möödu ega saabu. Iga aja- ja ruumipunkt möödub ega pöördu tagasi ning samas
asub ega haara.
5.11. Iga ajapind,
ruumijoon, aja- ja ruumipunkt on aegruumi korras võrdselt kõige sobivam ja
muutumatu positsioon (至當不移的單位).
5.12. Absoluutse aegruumi absoluutne kord on
aja- ja ruumipunktide vahekord.
5.13. Individueerumise
aegruumi kord leiab aset absoluutse aegruumi korra järgi.
5.14. Partikulaar
on teostumise möödumise ja mittetagasipöördumise või asumise ja mitte
kõikjalolemise võimalikkus. Partikulaar on teostunud võimalikkus.
5.15. Ajapind,
ruumijoon, aja- ja ruumipunkt on kõik võimalikkused, kõik on partikulaari piirid.
5.16. Partikulaari
individueerumine on individuaalse aegruumi positsioneerimine (位置化).
5.17. Ajapinna
indiviid on indiviidi ajalise partikulariseerumise piir.
5.18. Ruumi
ajaline partikulariseerumine on ruumi ajaline positsioneerimine. Ajapinna ruum
on ruumi ajalise partikulariseerumise piir. Koht (地點) on
partikulaarne ruum.
5.19. Ruumijoone
ajaline partikulariseerumine on ruumijoone ajaline positsioneerimine. Aja- ja
ruumipunkt on ruumijoone ajalise partikulariseerumise piir.
5.20. Mistahes tervikruumis
kahe ajavahemiku vahel on järgnevus ainult absoluutse aja kaudu. Mistahes tervikajas
kahe koha vahel on suhted ainult absoluutse
ruumi kaudu.
5.21. Mistahes
osaruumis mistahes kahe ajavahemiku vahel ja mistahes osaajas mistahes kahe
koha vahel on suhted suhtelise aegruumi
kaudu.
5.22. Indiviid on
küll partikulaarne, aga nende partikulariseerumisastmed pole ühesugused.
5.23. Mistahes
indiviidi poolt teostatud võimalikkus on liitne võimalikkus (綜合的可能).
5.24. Mistahes
indiviidi poolt omatud partikulaarsused on liitse võimalikkuse partikulaarsed
teostumised.
5.25. Kui pidada
silmas partikulaari muutumist (變更), siis indiviid on
sündmus (事體). Kui pidada silmas universaalide lõimimist (統一), siis indiviid on asi (東西).
5.26. Praegu ehk
praegusaeg on juba saabunud, aga mitte veel möödunud teostumine (現在或現代是已來而未往的現實).
5.27. Eksisteeriv
indiviid on praegune indiviid (存在的個體是一現在的個體).
5.28. Asjategelikkus/faktid
on möödunud ja praegused teostumised (事實是已往與現在的現實).
6.
Indiviidide muutumised ja liikumised (個體底變動).
6.1.
Võimalikkuste vahelduvates teostumistes leidub liitseid
võimalikkuste partikulaaride vahelduvaid teostumisi.
6.2.
Liitse võimalikkuse partikulaari vahelduv teostumine on indiviidi ajalugu.
6.3.
Indiviidi ajaloos on mitmesuguseid võimalikkuse
vahelduvaid teostumisi. Need on selle indiviidi suured muutused.
6.4.
Indiviidi ajaloos on ühe võimalikkuse partikulaarseid
vahelduvaid teostumisi. Need on selle indiviidi väikesed muutused.
6.5.
Ei ole muutumatut indiviidi. Suure muutumise seisukohalt
on indiviide, kes mingi ajavahemiku sees ei muutu suurelt.
6.6.
Võime seisukohalt
pole teostuvas ajas tühikuid (空隙). Ka indiviidi seisukohalt pole teostuvas ajas tühikuid.
6.7.
Ükski indiviid ei saa ära muutuda oma positsiooni absoluutses
ajas.
6.8.
“Võime” seisukohalt pole ruumis tühikuid. Ka indiviidi seisukohalt pole ruumis tühikuid.
6.9.
Mistahes indiviid saab ära muuta oma ruumilist
positsiooni.
6.10. Indiviidi
ruumilise positsiooni muutumine on selle indiviidi liikumine.
6.11. Mistahes
ajavahemikus on indiviidi teiseksmuutumise koht selle indiviidi suhteline liikumine.
6.12. Mistahes
ajavahemikus on indiviidi positsiooni teiseksmuutumine absoluutses ruumis selle
indiviidi absoluutne liikumine.
6.13. Absoluutse
aja järjekorras algselt nõndaolev maailm lakkamatult voolab ühes ja samas
absoluutse ruumi positsioonis. See on algselt nõndaoleva maailma liikumine.
6.14. Mistahes
indiviid liigub algselt nõndaoleva maailma liikumise järgi.
6.15. Pole olemas
liikumatut indiviidi; mingis ajavahemikus – kui rääkida korraga suhtelise ja
absoluutse liikumise seisukohalt – leidub indiviide, kellel pole kas suhtelist
või absoluutset liikumist. (無不動的個體,在某一時間內,自相對而又兼絕對的動而言之,有不相對動或絕對動的個體)
6.16. Indiviidi
muutumisel ja liikumisel on universaalivahekord.
6.17. Indiviidide
muutumisel ja liikumisel on põhjused ja tagajärjed (因果)
6.18. Teostumise
printsiibid on mistahes teostumise olukorra printsiibid.
6.19. Kulgemise
seisukohalt pole kõige esmasemat põhjust ega kõige viimsemat tagajärge.
6.20. Kulgemise
seisukohalt on igasugune universaalivahekordade alla käiv teostumisolukord
vältimatu teostumisolukord.
6.21. Indiviidi
muutumisel ja liikumisel on partikulaarseid tekkimisi-hävimisi, tekkimise
tekkimist ja hävimise hävimist (個體底變動有殊相底生灭,有生生,有灭灭).
6.22. Iga
partikulaar tekib ja hävib; tekkimine jätkab tekkimist ja hävimine järgneb
hävimisele. Ühe partikulaari tekkimine on ka ühe (või mitme) partikulaari
hävimine. Ühe partikulaari hävimine on ka ühe (või mitme) partikulaari
tekkimine.
6.23. Partikulaari
piir pole kunagi teostunud. Ühe partikulaari tekkimine ei ole tollesama
partikulaari hävimine.
6.24. Kulgemise
seisukohalt ei ole kõige esmasemat tekkimise tekkimist ega kõige viimsemat
hävimise hävimist.
6.25. Partikulariseeruva
indiviidivälja seisukohalt ei ole kõige esmasemat tekkimise tekkimist, aga on
kõige viimne hävimise hävimine.
6.26. Partikulaarse
indiviidivälja seisukohalt on mistahes aja teostumisolukord juhuslik
teostumisolukord.
6.27. Asjategelikkuse/faktide
seisukohalt ei ole kõige esmasemat põhjust, kõige viimsemat tagajärge, kõige
esmasemat tekkimise tekkimist ega kõige viimsemat hävimise hävimist.
6.28. Indiviidi
muutumine ja liikumine ühtmoodi asub vormis ja lähtub võimest (居式由能).
7.
Otsustamatus ja kindlaksmääratus (幾與數)
7.2.
On soonestiku-otsustamatus ja kalduvuse- otsustamatus (有理幾,有勢幾). Kui rääkida võime väljumisest võimalikkusest või sinna
sisenemisest, siis see on soonestiku-otsustamatus.
Kui rääkida võime väljumisest indiviidi partikulaarsusest või sinna
sisenemisest, siis see on kalduvuse-
otsustamatus.
7.3.
Kõik indiviidi muutumised ja liikumised on väljumised otsustamatusest
või sinna sisenemised.
7.4.
Indiviidi muutused ja liikumised ei toimu ei enne ega
pärast otsustamatust.
7.5.
Teostumisprotsessis seatakse valmis lõputuid otsustamatuseid.
7.6.
Indiviidi jaoks on otsustamatus õnneasi (運).
7.7.
See, et võime saab väljuda ja siseneda, on kindlaksmääratus (數, sõna-sõnalt “arv”)
(能之會出會入謂之數)
7.8.
On soonestiku ja kalduvuse kindlaksmääratust. Kui rääkida
sellest, et võime suudab väljuda võimalikkusest ja sinna siseneda, siis see on soonestiku-kindlaksmääratus. Kui me
räägime sellest, et võime suudab väljuda indiviidi partikulaarsusest või sinna
siseneda, siis see on kalduvuse-kindlaksmääratus.
7.9.
Kindlaksmääratud muutused ja liikumised ei saa kindlaksmääratusest
üle hüpata.
7.10. Teostumisprotsessis
on lõputu hulk valmisseatud kindlaksmääratusi.
7.11. Indiviidi
jaoks on kindlaksmääratus saatus (命).
7.12. Üht- või
teistsugused teostumised on otsustamatuses sobivad (適然) ja kindlaksmääratuses
muidugid (當然).
7.13. Kindlaksmääratuse
seisukohalt ei saa seda maailma mitte olemas olla. Otsustamatuse seisukohalt
rääkides on praegune sobiv.
7.14. Kindlaksmääratuse
seisukohalt inimkond ei saa mitte olla teostunud. Otsustamatuse seisukohalt on
praegune sobiv.
7.15. Otsustamatus
ja kindlaksmääratus on [sobiv, õige] aeg (時).
7.16. On ajas
saavutamist ja on ajas kaotamist. Ajas saavutamine on sobiv, mittesaavutamine
on tülin (乖).
7.17. Indiviidil
on sünd, kasvamine, küpsekssaamine, hääbumine ja hävimine, kusjuures sündimine,
kasvamine, küpseskssaamine, hääbumine ja hävimine on saatus.
7.18. Indiviidid,
kelle muutumine ja liikumine on sobivad, jäävad ellu.
7.19. Tunnetuse (知識) seisukohalt ei saa otsustamatust loodida (測), aga kindlaksmääratust saab ette teada (先知).
7.20. Tahte (意志) seisukohalt saab õnne ümber teha (改造), aga
saatust ei saa ümber teha. Kulgemise seisukohalt ei saa ei otsustamatuse ega kindlaksmääratuse
kohta ütelda, et neid saaks ümber teha
7.21. Teadliku ja
tahtliku indiviidi tunnetatud muutusel ja liikumisel on vahendid (手段) ja eesmärgid (目標).
7.22. Vahendite
vahel on kokkupõrked (沖突) ja lepitused (調和). Eesmärkide vahel on kokkupõrked, lepitused ja vastuolud.
7.23. Teostumise
eesmärgid on ühtlasi vahendid. Need on suhtelised eesmärgid.
7.24. Vastastikusel/suhtelisel
kokkupõrkel ja lepitusel on ulatusalad (範圍) ja
tasandid (層次).
7.25. Suhtelisuses
on igal ajal veel mitteteostunud eesmärke. Suhtelisuses on mistahes ajal
eesmärke, mis ei saa teostuda mingil kindlaksmääratud ajal tulevikus.
7.26. Suhtelisuses
on mistahes olevikus ja mistahes ajavahemiku sees eesmärke, mis ei saa
teostuda. See on absoluutne eesmärk.
7.27. Absoluutne
eesmärk on liitne eesmärk. Kui see eesmärk on saavutatud, siis otsustamatus
lakkab (幾息) ja kindlaksmääratus kuhtub (數窮).
8.1.
Kulgemisel pole algust. Ülim algamatus on äärmusetus.
8.2.
Aja vaatepunktist on äärmusetus minevik, nii et seda ei
saa teada ega sellest rääkida.
8.3.
Äärmusetus eimiskib; kui rääkida äärmusetuse
eimiskimisest, siis ta on segadik (混沌), musttuhanded
asjad on sellest tekkinud.
8.4.
Äärmusetus äärmustab; kui rääkida äärmusetuse
äärmustamisest, siis äärmusetust pole küll võime,
ent on sellele lähedane.
8.5.
Universaalide vahekorrad
on soonestik, partikulaaride tekkimised-hävimised on kalduvused (勢).
8.6.
Äärmusetus on see, kui soonestik pole veel avaldunud ja
kui kalduvus pole veel vallandunud.
8.7.
Indiviidi muutumise ja liikumise soonestik on kindel (有固然) ja kalduvust ei tohi maksimumini viia (不必至)[6]
8.8.
Indiviidi universaal, mis indiviidis eksisteerib, on loomus (性); suhtes
teiste indiviididega on see kehand (體). Indiviidi partikulaar, mis indiviidis eksisteerib, on tunne (情); suhtes
teiste indiviididega on see rakendus
(用).
8.9.
Tunne püüab ammendada loomust, rakendus püüab saavutada
kehandit, aga kalduvus tugineb naasmisele (勢有所依歸).
8.10. Kui tunne
püüab ammendada loomust ja rakendus saavutada kehandit, siis selles on pärilisust ja vastalisust.
8.11. Pärilisuste
ja vastalisustega tunne ei ammenda loomust ja rakendus ei saavuta kehandit, aga
kalduvus on alati õigeaegne (勢無已時)
8.12. Kui muutumine
ja liikumine on äärmuses, siis kalduvus naaseb soonestikku. Kui kalduvus naaseb
soonestikku, siis on pärilisus ammendatud ja vastalisus katkestatud (盡順絕逆).
8.13. Kulgemisel
pole lõppu. Ilma lõputa äärmus on suur äärmus.
8.14. Suur äärmus ei
jõua kätte; kui rääkida tema kättejõudmisest, siis isegi kui ta ei jõua, võib
ikkagi rääkida (太極為未達,就其可達而言之,雖未達而仍可言)
8.15. Tahtega
indiviidi seisukohalt on suur äärmus liitne absoluutne eesmärk.
8.16. Suur äärmus
on maksmaalne (至); maksimaalsuse seisukohalt on suur äärmus maksimaalselt
päris, hea, ilus, paras (至真,至善,至美,至如).
8.17. Suur äärmus
on äärmus; äärmuse seisukohalt pole suur äärmus küll vorm, aga on vormile lähedal.[7]
8.18. Asudes
vormis, lähtudes võimest – äärmusetus on suur äärmus (居式由能,無極而太極).
8.19. Äärmusetus
on suur äärmus – soonestik ja kalduvused jõuavad mõlemad täielikkuseni. (無極而太極,理勢各得其全)
8.20. Selle
täielikkuse seisukohalt “äärmusetus on suur äärmus” on universum (宇宙)
8.21. Suur äärmus
katkestab vastalisuse, ammendab pärilisuse, soonestik läheb täide ja kalduvused
naasevad, nii et vastalisuse katkestamise ja pärilisuse ammendamise seisukohalt
teostumisprotsess on tähenduslik protsess.
8.22. “Äärmusetus
on suur äärmus” on kulg.
[2] Jin Yuelin toob sahtli ja
laua näite: sahtli võime on hõlmatud laua võimesse, aga viimasel on ka veel
midagi lisaks.
[3] Jin tõlgib ise teksti sees
selle lause, mis hiina keeles võib kõlada tautoloogiliselt, ka inglise keelde: There is possible relatedness in the
relatedness of possibilities.
[5] See fraas on pärit Zhou
Dunyi’lt ja on üks 11-12. sajandil alanud kulgemisõpetuse olulisemaid lauseid.
[7] Seletus: “Äärmusetus on
eimiski, suur äärmus on olemine. Äärmusetus on segadik, suur äärmus on selgus.
Äärmusetus pole küll kulgemise algus, aga ta on kulgemise algamatuse äärmus;
suur äärmus pole küll kulgemise lõpp, aga ta on kulgemise mittelõpu äärmus.
Äärmusetus pole küll võime, ent on sellele lähedane; suur äärmus pole küll
vorm, ent on sellele lähedane. ... Äärmusetus ei ole vormita võime ja suur
äärmus ei ole võimeta vorm. Äärmusetus ei ole autonoomne võime ja suur äärmus
pole autonoomne vorm. ... Vorm on võimalikkus, mis distributiivselt
sisaldab kõiki võimalikkusi, aga suur äärmus ei ole kõikesisaldav teostumine.
On väga palju võimalikkusi, mis suure äärmuse suhtes on juba teostunud ja mis
enam ei teostu. See tähendab, et teostumisprotsessis on need võimalikkuse
teostumised juba maha hõõrutud (洗刷淘汰), nii et suure
äärmuse teostatu on vaid vormi ühe osa võimalikkus.”
Nessun commento:
Posta un commento